Tuesday, April 17, 2012

EPIQ share - Kisah Aurat dan Aku


Assalamualaikum~~ Hari ni kita akan menelusuri dua kisah yang tentang masyarakat kita. Enjoice!!


Boy:    Hai, awak…
Gal:     (Dengan wajah tertekan) Ya, kamu nak apa?
Boy:    Awak ni lawa la~~ Tapi sayang, kecantikan awak tu terhalang oleh hijab awak..
Gal:     Terhalang? Suami saya je yang berhak lihat semua tu.
Boy:    Alasan je tu.. Awak nak sembunyikan kehodohan awak kan?
Gal:     Apa yang awak nak sampaikan sebenarnya?
Boy:    Okey,okey,okey… Untuk puaskan hati saya, boleh saya tengok apa yang ada dalam tudung awak yang labuh tu??
Gal:     Kenapa pulak?
Boy:    Yelah, mana tau awak ni sebenarnya takde rambut... Kalau ada, tunjuklah… Kalau saya tak dapat tengok rambut awak, saya anggap awak ni tak berambut…
Gal:     Sebelum tu, apakata kamu bagi saya tengok otak kamu?
Boy:    Kenapa pulak?
Gal:     Yelah, mana tau awak ni sebenarnya takde otak... Kalau ada, tunjuklah… Kalau saya tak dapat tengok otak awak, saya anggap awak ni tak berotak…


Budak: Assalamualaikum, kak!!
Model: Kamu ni siapa?
Budak: Orang biasa.. basikal tua… Kak ni pernah mintak bantuan baitulmal atau  Jabatan Kebajikan?
Model: Kenapa pulak?
Budak: Sebab kak ni mampu beli kain untuk tutup dari bahu hingga dada dan dari pusat hingga peha je…
Model: Kurang ajar!!!
Budak:Jangan marah-marah… Saya cuma nak halang orang-orang macam akak daripada melakukan gangguan seksual terhadap kaum lelaki macam kami. Akak yang seksi tapi kami yg terseksa.. Sebagai cadangan, untuk saya cuma rasa kak lebih cantik kalau berpakaian macam ni:

 
Sebelum semua aurat akak tu ‘ditutup’ macam kawan saya ni:




            Kesimpulannya, aurat bertindak sebagai mekanisma untuk menjaga maruah kita dan untuk mengelakkan kita daripada melakukan gangguan seksual kepada orang lain. Gangguan seksual?? Ya, kerana ‘rangsangan’ visual yang anda sajikan tu mampu mengganggu mental serta emosi manusia-manusia yang ‘lemah’ hatinya. Ingatlah, aurat itu satu kelebihan yang hanya layak dinikmati oleh pihak yang selayaknya: suami atau isteri anda. Assalamualaikum…

No comments:

Post a Comment